Schouderpijn

SchouderpijnSchouderpijn is vaak een kwestie van een slechte conditie van het schoudergewricht. Met fysiotherapie kunt u daar iets aan doen.

Schouderpijn is pijn aan uw schoudergewricht, soms uitstralend naar uw schouderblad of uw bovenarm. U merkt de schouderpijn vooral als u uw arm beweegt of op de pijnlijke zijde ligt. Meestal kunt u nog wel uw arm horizontaal vooruit steken, maar is een hogere of achterwaartse beweging pijnlijk of zelfs onmogelijk. Ongeveer twintig procent van de bevolking heeft wel eens last van schouderpijn. Schouderpijn is dan ook de meest voorkomende klacht na lage rugpijn. In veel gevallen is schouderpijn alleen maar een kwestie van een slechte conditie van het gewricht of de spieren in uw schouder. De coördinatie is dan even niet optimaal. Hierdoor kunnen spieren en pezen ingeklemd raken tussen de kop van de bovenarm en het schouderdak. Dit verklaart uw schouderpijn en de beperkingen die u ervaart bij het bewegen. Veel informatie over schouderpijn kunt u vinden op Fysiotherapie informatie. Ervaringen van anderen met schouderpijn leest u bijvoorbeeld op de betreffende pagina van de website van het ReumaForum of vraag er eens naar binnen uw eigen kring van familie, vrienden en kennissen.

Oorzaken van schouderpijn

Er zijn een aantal factoren bekend die kunnen bijdragen aan het ontstaan van schouderpijn:

  • werken boven schouderhoogte: behangen, schilderen, de heg snoeien;
  • herhalende bewegingen, bijvoorbeeld als u achter de kassa van een supermarkt werkt;
  • te weinig bewegen;
  • stress en vermoeidheid;
  • zware fysieke inspanningen op uw werk;
  • een slechte houding;
  • uw schoudergewricht kan, door erfelijke aanleg, te soepel zijn. We spreken dan van hypermobiliteit;
  • misschien is het kraakbeen in uw schoudergewricht versleten. Dit heet schouderartrose.

Behandeling van schouderpijn

Er is veel dat u zelf kan doen om de schouderpijn te laten verminderen of zelfs verdwijnen. Het belangrijkste is dat u bij schouderpijn blijft bewegen en dat u let op een goede houding. Zit of sta rechtop en houd ook uw hoofd recht. Trek uw schouders achterwaarts naar elkaar toe en omlaag. Vermijd handelingen die uw schouderpijn doen opspelen, maar doe verder zo veel mogelijk uw gewone dagelijkse dingen.

  • Doe eenvoudige oefeningen met uw arm, al is het maar een beetje slingeren. Dat is goed voor de doorbloeding en bevordert het herstel.
  • Probeer niet boven uw macht te tillen. Draag of til voorwerpen dicht tegen uw lichaam aan.
  • Wissel regelmatig van houding. Probeer u meermaals per dag bewust te zijn van uw houding. Ga steeds weer goed recht staan of zitten.
  • Houd uw conditie op peil. Hierdoor verkleint u de kans dat uw schouderpijn terugkeert. Uw algehele lichamelijke conditie wordt beïnvloed door een gezonde levensstijl en een gevarieerd voedingspatroon.
  • Zorg voor voldoende ontspanning. In periodes van spanningen bent u geneigd ook lichamelijke spanningen op te bouwen, wat de kans op schouderpijn vergroot.

Wat kan de fysiotherapeut doen aan schouderpijn?

Bij schouderpijn kan de fysiotherapeut u de juiste oefeningen aanleren om aan uw herstel te werken. De behandeling kan gericht zijn op het normaliseren van uw spierspanning en het verminderen van uw schouderpijn. Ook kan hij of zij helpen uw schoudergewricht te stabiliseren en de kracht en coördinatie van uw schouder te verbeteren. Zie de fysiotherapeut als uw persoonlijke coach die u bij schouderpijn helpt om uw dagelijkse activiteiten weer op te pakken. Hij of zij begeleidt u zodanig, dat u weet wat u te doen staat als uw schouderpijn weer terugkomt. Sterker nog: hij leert u de kans te verkleinen op terugkeer van uw schouderpijn door aan uw algehele gezondheid te werken. Hij leert u te herkennen welke bewegingen goed voor u zijn en welke u maar beter kunt vermijden.

Wij kunnen u eenvoudig in contact brengen als u op zoek bent naar een therapeut in uw omgeving. Laat uw gegevens bij ons achter of ga naar de pagina ‘praktijk zoeken’.

Bekijk ook informatie over: