RSI

RSIRSI ontstaat door veelvoudig dezelfde handeling uit te voeren. RSI komt vooral voor mij mensen die hun muis veel gebruiken en staat ook bekend onder de noemer ‘muisarm’.

RSI: een epidemie

Honderd jaar geleden bestond er nog geen RSI. Althans, niet in de vorm waarin de aandoening vandaag de dag bestaat. Bijna iedereen begrijpt wat er met RSI wordt bedoeld: klachten die voortvloeien uit herhaaldelijk dezelfde beweging uitvoeren. De notoire oorzaak van RSI-klachten is de muis. Vooral kantoormedewerkers worden getroffen door RSI. Ze klikken de hele dag op hun muis en dat kan de arm op een gegeven moment niet meer aan.

Het klinkt vreemd: hoe kan een minieme beweging zulke enorme RSI problemen veroorzaken? Wie namelijk echt last heeft van RSI kan zijn hand amper gebruiken; een theekopje vasthouden is dan opeens een ondoenlijke opgave. Een deurklink omlaag drukken doet zo veel zeer dat u liever uw elleboog gebruikt. Het is belangrijk om RSI serieus te nemen. Doet u dat niet, dan krijgt u er later spijt van.

RSI: symptomen en oorzaken

De symptomen van RSI zijn heel breed, maar hebben allemaal één noemer gemeen: pijn. RSI heeft doorgaans te maken met een ontsteking van de pezen in de arm. Een ontsteking doet goed zeer; dat is de pijn die u voelt. Er kan door RSI ook een zwelling optreden rondom de bron van de ontsteking. De huid kan rood uitslaan en de mobiliteit van uw arm kan zijn aangetast. Helaas zijn de symptomen doorgaans voor geen twee personen hetzelfde. Daarom moet u zich altijd laten controleren bij een huisarts wanneer u (een van) bovenstaande symptomen waarneemt. Denk niet dat het gewone spierstijfheid of iets in die trant is, want zodra RSI echt heeft toegeslagen, komt u er niet van af.

De oorzaak van RSI is herhaling. Wanneer u een heel kleine beweging duizenden keren per dag herhaalt, raken uw pezen geïrriteerd. Een mensenhand is gemaakt om te grijpen, niet om een beweging van nog geen millimeter keer op keer te maken. Werken met een muis leidt tot RSI, maar dat geldt ook voor computerspelletjes spelen met een controller of uw telefoon bedienen.

RSI: voorkoming

U kunt RSI voorkomen door regelmatig rust te nemen. Dat is echter eenvoudiger gezegd dan gedaan, aangezien veel mensen niet zomaar elk uur een minuutje of vijf uit het raam kunnen staren. Probeer daarom zo veel mogelijk redenen te vinden om uw computer even achter u te laten. Stuur geen mail naar uw collega in de kamer naast u, maar ga persoonlijk even langs. Eet uw brood niet achter uw computer, maar maak een praatje met een collega.

U kunt uw polsen strekken om de spieren en pezen een korte pauze te geven. Dat helpt enorm bij het verminderen van de last op uw pols en onderarm.

Een goede werkhouding is essentieel om RSI te voorkomen. Wanneer u niet recht voor uw pc zit, kunt u zelfs klachten in uw rug, nek en schouders krijgen. Zorg er daarom voor dat u goed voor het scherm zit. Zet desnoods een wekker om u eraan te herinneren dat u niet te krom voor uw pc zit.

RSI: behandeling

Heeft u eenmaal RSI, dan komt u er niet snel van af. Wat helpt is fysiotherapie, liefst in combinatie met supplementen. Tijdens de fysiotherapie wordt uw pols versoepeld en verstevigd, zodat die in de toekomst meer kan hebben. De supplementen helpen uw pols sneller te herstellen door essentiële bouwstoffen aan het lichaam te leveren. Goede supplementen zijn bovendien bevorderend voor uw algehele gezondheid.

Neem de fysiotherapie altijd serieus, hoe vreemd of nietszeggend de oefeningen ook lijken. Goede fysiotherapie beschermt uw pols tegen RSI, zodat RSI u in de toekomst bespaard blijft. Lees meer over RSI en het vinden van een gekwalificeerder fysiotherapeut bij u in de omgeving via de homepage van Fysiotherapie informatie.

Bekijk ook informatie over: