Lage rugpijn

lage rugpijnLage rugpijn is een vaak pijnlijke variant van rugpijn in de onderste vijf wervels (zeg maar de wervels onder uw laagste ribben.) Lage rugpijn wordt ook wel spit of lumbago genoemd.

Voor veel mensen is lage rugpijn een terugkerende klacht. Soms schiet de pijn in de rug tijdens een bepaalde beweging, maar net zo goed kan de lage rugpijn zonder aanwijsbare oorzaak opkomen. Lage rugpijn kent vaak uitstraling, dat wil zeggen dat de pijn doorwerkt naar omliggende gebieden, soms hoger op de rug maar meestal naar de billen of benen. Bewegen is in zulke gevallen pijnlijk, maar juist noodzakelijk. Meestal is lage rugpijn te wijten aan een probleem met spieren of gewrichten in de rug.

Hoe ontstaat lage rugpijn?

Het is vaak lastig aan te geven waardoor lage rugpijn precies ontstaat. Wel is duidelijk dat bepaalde gedragingen of invloeden een bijdrage kunnen leveren aan lage rugpijn:

  • Lang in een houding blijven zitten of staan (met name tegenwoordig achter de computer)
  • Eenzijdige belasting van de rug (bijvoorbeeld bij het dragen van een gewicht op een schouder)
  • Een verkeerde beweging met verdraaiing
  • Spanning en stress
  • Overgewicht
  • Herhalende werkzaamheden
  • Natuurlijke slijtage van kraakbeen (artrose)

In het geval van artroseverschijnselen helpen supplementen wellicht om het kraakbeen te versterken. Oriënteert u zich op de homepage van Fysio-informatie voor meer informatie over pijnbestrijding en aanverwante aandoeningen.

Hoe is lage rugpijn te verhelpen?

Lage rugpijn wordt vaak onderverdeeld in acute klachten en chronische klachten. Bij acute klachten wordt aangeraden om in beweging te blijven. Dit betekent niet dat u het dagelijkse ritme stug moet blijven volhouden, maar een tandje lager actief blijven is ten zeerste aan te raden. Het is verleidelijk om in bed te gaan liggen, maar dat werkt vaak juist averechts. Bij acute lage rugpijn helpt het om pijnstillers te nemen. Paracetamol of Ibuprofen kunnen helpen de lage pijn te verlichten en u in staat stellen vrijer te bewegen om op die manier de vicieuze cirkel van pijn en niet bewegen te doorbreken. Het wordt aangeraden om een aantal pijnstillers per dag te nemen tegen de lage rugpijn.

Sommige mensen vinden het moeilijk om tijdelijk te stoppen met sporten, maar probeer dit toch uit te stellen totdat de klachten enigszins verminderd zijn. Bij chronische lage rugpijn blijven de klachten langer dan drie maanden aanwezig. De directe fysieke oorzaak is bij deze vorm van lage rugpijn niet meer van invloed en vaak zal de arts kijken naar de manier waarop de patiënt met pijn omgaat. Bij lage rugpijn is de angst voor terugkerende pijn een bekend verschijnsel. Hierdoor verandert de patiënt onbewust van houding wat weer kan leiden tot vernieuwde klachten. Ook bij chronische lage rugpijn is in beweging blijven essentieel.

Lage rugpijn voorkomen

Een fysiotherapeut kan u helpen bij de meest voorkomende klachten met lage rugpijn, maar uiteindelijk moet u het zelf zien te voorkomen. Lage rugpijn voorkomen doet u vooral door middel van een gezonde levensstijl. Dit geeft een goede basis om belasting op te vangen. Een goede conditie krijgt u door beweging en sport. Genoeg ontspanning en geestelijke rust is belangrijk, vooral bij een druk leven. Bij het tillen van grote gewichten is het goed om eerst aan de goede houding te denken en niet boven het eigen vermogen te tillen. Bij langdurig zittend werk is het belangrijk om regelmatig van houding te veranderen en te pauzeren. Let bij het werken met een computer op een goede stoel en een juiste hoogte van het toetsenbord wat zorgt voor een natuurlijke werkhouding.

Voor meer informatie en vragen over lage rugpijn kunt u ook via ons bij een fysiotherapeut terecht. Neem contact met ons op of bezoek de pagina praktijk zoeken voor het makkelijk lokaliseren van een geschikte therapeut in uw omgeving.

Meer informatie over fysiotherapie en verwante aandoeningen leest u op Fysiotherapie informatie.

Bekijk ook informatie over: