Achillespees

Van het kuitbeen naar het hielbeen loopt de sterkste pees van het menselijk lichaam: de achillespees. Toch is dit voor hardlopers een blessuregevoelige plek.

Hoe herkent u problemen aan de achillespees?

Achillespees

De achillespees is eigenlijk een soort elastisch koord, waarmee de kracht van de kuitspieren wordt overgebracht op het hielbeen. Doordat de kuitspieren zich bij het lopen aanspannen en weer ontspannen, beweegt het hielbeen en daarmee tevens de voet. Bij een sport als hardlopen, worden de achillespezen veelvuldig en langdurig belast. Vooral op hogere leeftijd raken spiergroepen zwaarder belast en worden gewrichten minder stabiel. Ten gevolge hiervan ondervinden de pezen in het lichaam eerder problemen. Maar ook overgewicht kan klachten aan de achillespees veroorzaken. Een goede reden om de overtollige kilo’s eens te laten verdwijnen door bijvoorbeeld gebruik te maken van een effectief voedingssupplement.

Wat is er te doen aan een blessure aan de achillespees?

Blessures aan de achillespees ontstaan door een vorm van overbelasting tijdens het sporten, of door het gebruik van verkeerde sportschoenen. Maar ook door een ongelukkige misstap kunt u een letsel aan de achillespees oplopen. Er ontstaan dan kleine scheurtjes in het weefsel die irritaties en pijn veroorzaken. In sommige gevallen is de achillespees zelfs rood en opgezwollen. Een eerste indicatie van een blessure aan de achillespees krijgt u wanneer u ‘s morgens vroeg bij het opstaan al pijn voelt. Bij de eerste stappen die u met blote voeten zet, voelt uw achillespees direct al pijnlijk aan. Deze pijn verdwijnt echter weer snel en vooral wanneer u uw schoenen aantrekt. Elke volgende dag duurt het steeds een beetje langer voordat de pijn in uw achillespees weg is. Als u er niets aan doet, raakt de achillespees ontstoken en krijgt u uiteindelijk zelfs pijn bij een normale inspanning. Ga altijd eerst voor uzelf na of u de klachten kunt verklaren. Zijn de problemen wellicht ontstaan door versleten sportschoenen of door een uitbreiding van het trainingsschema? Het beste is om pas weer te gaan sporten op het moment dat de achillespees helemaal hersteld is. En dan vooral weer heel rustig beginnen om te voorkomen dat de achillespees klachten weer terugkeren. Train dan zoveel mogelijk op een zachte, maar effen ondergrond.

Het kan ook gebeuren dat de achillespees gedeeltelijk of zelfs volledig afscheurt. In een dergelijk geval wordt er meestal operatief ingegrepen om de achillespees te hechten. Aansluitend op de ingreep moet er gedurende 4 tot 6 weken ook nog een gipsverband gedragen worden. Een gescheurde achillespees wordt veroorzaakt door een zware overbelasting. Dit komt niet alleen voor bij sport, maar ook bij een achillespees die door ouderdom aan slijtage onderhevig is. Met intensief sporten op middelbare of hogere leeftijd loopt u dus een groter risico op het scheuren van de achillespees.

Een achillespees herstelt maar langzaam

Elke pees bestaat uit bindweefsel, dat maar weinig bloedcellen bevat en daardoor moeizamer geneest dan bijvoorbeeld een spier. Er is tijd nodig om een beschadigde achillespees afdoende te laten herstellen. Bovendien is het van belang om tijdens het genezingsproces op een goede manier toch in beweging te blijven. Met een extra ondersteuning zorgt u voor een sneller herstel van beschadigd spier-, pees- en huidweefsel en dat biedt dus een prima hulp bij de genezing van een gewonde achillespees. Op Fysiotherapie Informatie vindt u talloze interessante artikelen over hoe u op een verantwoorde manier allerlei blessures kunt genezen. Maar u leest er vooral ook hoe u ze het beste kunt voorkomen.

Bij ernstige en aanhoudende klachten aan de achillespees is het verstandig om een fysiotherapeut te raadplegen. Wij kunnen u met hem of haar in contact brengen waarna deze u kan helpen om sneller van uw klachten af te komen. Daarnaast kan deze specialist de soepelheid van de achillespees weer herstellen door het toepassen van massagetechnieken en specifieke oefeningen.

Bekijk ook informatie over: